Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار

ذي دلوقتى من سنة

تبدأ حكايتي من ٧ سنين في اليوم اللي كنت راجع فيه من الكلية زعلان وكرامتي وجعاني بس بحاول أمسك نفسي علي قد ما أقدر وأظهر قدامهم في البيت إني كويس علشان ماشيلهمش فوق طاقتهم.

كويس إنك جيت بدري يادوب بقي أحط الأكل وناكل سوا.

رديت عليها بصوت واطي

ماليش نفس والله يا ماما.

صوتك ماله يا حبيبي!

 

 

تعبان شوية بس ومحتاج أنام.

بصتلي وابتسمت وراحت قايلة

طب مافيش نوم قبل الأكل يلا روح علي أوضتك غير هدومك وتعالي.

رحت غيرت هدومي وخرجت برا لاقيت أمي وأبويا قاعدين وقدامهم الأكل ومستنييني .

أبويا فضل يكح كتير بعد أول معلقة أكلها وأنا باصص للطبق وماليش نفس أحط حاجة في بؤي .

مالك يا سعيد مابتاكلش ليه!

 

 

وأنا سرحان وماسمعتش هو قال ايه

أنت يابني بكلمك !!!!!

ماسمعتش والله يا بابا.

ايه اللي مزعلك يا حبيبي ارمي عليا همومك واحكيلي.

أنا كويس ماتقلقش عليا.

طب عيني في عينك كدة.

خلاص بقي يا بابا.

طب والله لو ماحكيت ما هاكل ولا هاخد الدوا.

فضلت ساكت وبصيت للطبق تاني لاقيته بيقوم وماشي رحت ماسك إيده وقايل

أنا عاوز أسيب التعليم وأشتغل وأصرف علي البيت.

أمي وقفت مكانها وهي متعصبة وصوتها بدأ يكون عالي وقالت

يعني ايه تسيب التعليم!!!!

 

 

بعد تعب سنين وسنين والمصاريف دي كلها عاوز تعمل كدة ده أنا بتباهي بيك وبتعليمك قدام الدنيا كلها حرام عليك.

و*ربت نفسها بالقلم وقالت

يابني إنت عاوزني أمو*ت!!!

بصيتلها ب ندم علي حالنا وقلت

مش أحسن ما نم*وت من الجوع!!

عينيها بدأت تدمع وبصت ناحية أبويا .

رحت ضاغط علي إيد أبويا وقلت

أبوس إيدك يا حاج وافق أنت من يوم ما تعبت وخرجوك معاش مبكر وإحنا بنلحس التراب أنا راضي والله بقضاء ربنا بس مش عدل إنك تاخد ألف و ٢٠٠ جنية في الشهر ونصهم رايح علي الدوا بتاعك.

أنا النهاردة كنت في الكلية والدكتور قالي هسقطك لو ماجبتش الكتاب ف حكيتله ظروفي ب حسن نية وإني فعلا مش هقدر أجيبه عارف رد فعله كان إيه يا بابا !!

بصلي بقرف وقالي

ربنا يسهلك يا حبيبي بس لو ماتصرفتش وجبت الكتاب هسقطك.

صوت عياطي بقي عالي وخارج معاه تنهيدة

قال لإبنك اللي في كلية طب الله يسهلك إبنك الدكتور عينه اتكسرت قدام صحابه ومابقاش عنده جرأة يروح الجامعة تاني ولا عينه تيجي في عين حد.

أبويا بص في عيني جامد وقال

أنا لو هشحت يابني مش هخليك تسيب تعليمك.

الكلمة وجعتني وفوقتني وماكنتش عارف أقول إيه .

ف رحت علي أوضتي وفضلت باصص للسقف حوالي أربع ساعات وكلام الدكتور جوا دماغي بياكل فيها وبيوجع قلبي وأفتكرت حياتي قبل ما أبويا يتعب ويقعدوه في البيت وحاجة جوايا بتقول ياااااه علي الصحة والنعمة اللي بين إيدينا ومش حاسيبن بقيمتها.

وفي الوقت ده طلبت من ربنا أغرب طلب ممكن يتطلب

قلت يارب خد من صحتي وإديها لأبويا ولو مكتوبلي سعادة خليها من نصيب أمي يارب ماليش غيرهم وحاسس إني ضاغطهم وشايلين فوق طاقتهم بسببي

ومرة واحدة أبويا دخل عليا ف مسحت دموعي بسرعة وقعدت علي السرير

عندي ليك خبر حلو يا دكتور.

بصيت في عينيه بلهفة

خير يا بابا.

كلمت واحد صاحبي عنده شركة وسألته علي شغل ولاقيت عنده مكان وهشتغل معاه من بكرة.

وقفت مكاني بسرعة

لا يا بابا أنت تعبان ولازم تفضل مرتاح.

يابني دي شغلانة سهلة والله هقعد علي مكتب وأراجع الورق المكتوب بس والقعدة هنا زي القعدة هناك.

بجد

أنا عمري كدبت عليك يا سعيد

لا يا بابا.

خلاص إهدي بقي وبكرة بإذن الله هجيب منه فلوس ويبقي يخصمهم من مرتبي آخر الشهر وروح الكلية وإدفع كل الفلوس اللي عليك وهاتلك هدوم جديدة.

السابق1 من 2
تابع المقال

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock